Activitats didàctiques

Activitat 1: Croquis

La primera activitat que plantegem és senyalar les parts més importants del municipi a partir d’un croquis o mapa.
Havíem pensat que els nens pugessin al castell de Sant Joan per fer un petit croquis del poble però com que pot ser una activitat dificultosa i que queda una mica lluny hem pensat en que el professor els faciliti el mapa.
El professor repartirà a cada alumne un mapa on es veu Blanes des del castell de Sant Joan, i abans de començar les activitats, els preguntarà mitjançant el projector, quines zones hi veuen diferenciades (zona industrial, turística, altres pobles que es vegin, monuments representatius,...). Tot això serà el que els alumnes hauran de senyalar en el mapa de diferents colors, i al darrere escriure una llegenda, explicant el que està senyalat amb cada color.
Els alumnes senyalaran en el mapa les diferents zones o llocs de diferents colors i intentaran posar tot el que sàpiguen i creguin important, demostrant així que coneixen el poble on viuen o estudien.

S’avaluarà que els alumnes hagin marcat totes les zones a les quals haurà fet referència el professor abans, que les hagin sabut situar i si hi han afegit alguna cosa més també es puntuarà (creativitat).


Activitat 2: Taula de dades

Els objectius d’aquesta activitat són que els nens i nenes vegin les diferències entre un carrer cèntric i un carrer perifèric i saber recollir dades i interpretar-les, de tal manera que amb els resultats obtinguts, els alumnes siguin capaços de fer una gràfica.
El rol del mestre/a és propiciar la reflexió dels seus alumnes sobre el trànsit de Blanes, el moviment de la gent, el comerç, el per què uns carrers estan més transitats que altres i el per què en alguns carrers hi passa més gent i hi ha més botigues que d’altres.


Desenvolupament de l’activitat:
Primerament, es farà una pluja d’idees conjuntament amb tota la classe sobre el que es voldrà observar en els dos carrers que aniran a visitar, un de cèntric i un altre de perifèric.
Un cop acabada la pluja d’idees, entre tota la classe es crearà una taula per tal d’apuntar la informació que extrauran de l’observació dels dos carrers. A continuació, el mestre explicarà i mostrarà diferents tipus de gràfics per representar les dades que hauran recollit de la seva observació.
A continuació, els alumnes juntament amb dos mestres sortiran al carrer i primerament aniran a un carrer cèntric de Blanes. Cada un dels alumnes tindrà dues taules d’observació fetes prèviament a classe, i el que hauran de fer és observar durant 5 minuts el carrer cèntric i apuntar en una de les taules el que veuen, com per exemple durant aquells 5 minuts quants cotxes i persones passen per aquell carrer i quantes botigues veuen. De tal manera, que després aniran en un carrer perifèric i faran el mateix exercici que en el carrer cèntric.
Un cop feta aquesta part de l’activitat, els alumnes i els mestres tornaran a l’escola. A l’aula, els alumnes amb l’ajuda del mestre/a realitzaran dues gràfiques, una per cada carrer, en les quals es vegin reflectits els resultats de les observacions realitzades.
Finalment, el mestre/a els preguntarà qüestions per a que els seus alumnes reflexionin com per exemple quin carrer els ha agradat més i per què, on creuen que es viu millor, per què creuen que hi ha tantes diferències entre un carrer i un altre, per què creuen que en un hi havia més botigues i més trànsit que en l’altre, etc.


Per acabar, avaluarem que els alumnes sàpiguen recollir correctament les dades, facin una gràfica i sàpiguen reflexionar sobre les qüestions plantejades a classe.


Activitat 3: Línia del temps

Aquesta activitat consisteix en esbrinar quins canvis hi ha hagut al municipi de Blanes i com ha canviat al llarg de les últimes dècades.
Per fer-ho utilitzarem un vídeo (penjat al bloc) i deixarem que els alumnes busquin altre informació rellevant.
El mestre/a haurà d’ensenyar com es fa una línia del temps i explicar per a què serveix. Per fer-ho utilitzarà el programa Timerime, així els alumnes es van familiaritzant amb ell ja que l’hauran de fer servir posteriorment.
Els hi haurà de posar el vídeo perquè recullin les dades més importants i després deixar-los temps per buscar altres dades que creguin importants i que caldria posar.
Per avaluar aquesta activitat ens fixarem en l‘ús i domini del programa i les dades que hi han posat.
Per acabar el mestre haurà de fer preguntes perquè els nens reflexionin com per exemple, al principi no coneixies que era una línia del temps, creus que has aprés? t’ha agradat? sabries explicar la línia del temps que has fet als teus companys? 


Activitat 4: Comprem al mercat!

La nostra última activitat l'hem anomenat "Comprem al mercat!". Aquesta activitat té com a finalitat conèixer el mercat del poble (on està situat?, per què?, què hi podem comprar?...), la seva funció i alhora també descobrir com funciona el transport públic per poder accedir-hi.
Prèviament a fer la sortida el mestre/a planteja algunes preguntes als nens/es com per exemple: si els seus pares van al mercat?, què hi compren?, està lluny o a prop de casa?, com hi van?. Aquesta última pregunta és la que introdueix el tema dels transports públics, quins existeixen, quins hi ha al seu poble i per què creuen que hi són, quin creuen que és el més car i quin el més econòmic?
La sortida consistirà en agafar el transport públic, en aquest cas, l'autobús i dirigir-nos a la parada més pròxima al mercat. Allà els alumnes compraran un producte (aliments, objectes, materials...) que anteriorment hauran pactat amb els seus pares.
Un cop finalitzada la sortida, es parlarà sobre el que han vist al mercat i sobre l'experiència del transport públic, sobre el que els ha sorprès més (com per exemple: la gent i l'ambient), com s'han sentit en les dues ocasions, si ha sigut la primera vegada que  pugen en un transport públic o que veuen el mercat o les dues coses, si els hi ha agradat i si així ha estat, que és el que més els ha agradat i perquè, i de la mateixa manera si no els hi ha agradat. També, si canviarien alguna cosa de la sortida o de l'experiència en general, i per últim, demanar-los que reflexionin sobre si és útil anar al mercat i utilitzar el transport públic i que reflexionin sobre perquè creuen que la gent utilitza aquests dos serveis.
Aquesta activitat no serà avaluativa, serà per conèixer el mercat i saber utilitzar el transport públic, i alhora per reflexionar sobre la seva utilitat i l’ interès que poden tenir aquests dos serveis per a ells i per a la societat en general.

1 comentari:

  1. Hola noies!

    Basant-nos en la rúbrica que hem dut a terme el grup dels nois, procedirem a avaluar el vostre treball al blog.

    ANÀLISI FORMAL: Bona. Creiem que hi ha un treball remarcable a darrere degut a la bona ortografia apreciada durant tot el treball i l'estructuració de frases clares i entenedores. L'organització dels apartats és senzilla i et fa trobar ràpidament allò que busques; a part d'incloure tots els apartats requerits, evidentment. La qüestió per la qual no hem posat la nota màxima d'apartat és la següent: tot i que a primera vista la imatge de fons capta l'atenció, creiem que li falta algun gadget o atractiu que el faci diferent de la resta, per exemple, que el blog generi un ambient més pesquer o marítim.

    ACTIVITATS: Bona. Creiem que les activitats potencien la reflexió individual i col·lectiva de l'alumnat. També tenen una aplicació útil i serviran per aportar més informació als infants de la ciutat en què viuen. Creiem que una bona manera de conèixer el poble és transitar-lo, cosa que vosaltres bé plantejeu a les vostres activitats. Tot i això, creiem que les activitats podrien ser un pèl més atractives pels alumnes i creiem que anar a la platja de Blanes abans que al seu mercat podria ser molt més atractiu (sempre que el tema es tractés a l'estiu) i podria finalitzar amb un bany...

    INFORMACIÓ: Bona. Les informacions s'han actualitzat periòdicament i generalment hi ha hagut un bon treball descriptiu de la població. Cal destacar l'elaboració del croquis, que ajuda a situar-se a la població i té una qualitat artística envejable. Com a contrapunt, trobem a faltar més presència informativa sobre el present i el futur de la vostra població. Creiem que us heu centrat massa en parlar d'allò que passava i no del que està passant. Només dediqueu dos paràgrafs curts a parlar del turisme i a qualsevol persona que li preguntis per Blanes ho associarà amb l'ambient festiu i de costa.

    GLOBAL: Bona. Com hem repetit, aplicant els petits canvis que us hem proposat, ens sembla una eina educativa correcta. Ens agradaria ser molt directes per això en aquest aspecte, nosaltres hem fet Olot i si no fos pels volcans, ens costaria molt trobar un atractiu per "enganxar" als nostres alumnes. Vosaltres no us podeu queixar, teniu el mar a tocar, i no hi ha res que els agradi més als nens que l'ambient de costa. No vull dir anar-se a banyar ni molt menys perquè sabem els riscs que això comporta, però si aprofitar-ho més a l'hora de dur a terme les activitats.

    DIARI: Molt Bona. El blog ha estat actualitzat de manera periòdica i s'han notat els canvis aplicats. La data i els dies dels canvis estan reflectits cronològicament a la pàgina principal, cosa que ens agrada.

    VALORACIÓ FINAL: Notable. Creiem que aquest blog pot servir per fer-se una idea de la població i podria ser una bona eina educativa. Tot i això, i ens farem pesats, hauríeu d'haver aprofitat el mar, que Blanes no té res a envejar a cap platja de Catalunya. I penseu que també s'hi duen a terme un dels espectacles d'artifici amb més prestigi arreu del món...

    Marc Codinach, Gus Gómez, Pau Grabolosa, Ruben Prada i Pere Purrà

    ResponElimina